Wat is iemands continentie?

Continentie is het vermogen om uw blaas en darmen onder controle te houden. Incontinentie is het onvrijwillig verlies van controle over de blaas en darmen. Incontinentie- en continentieproblemen zijn symptomen van blaas- of darmstoornissen. Ze vertellen je dat er iets niet helemaal klopt.

Zwakte van de bekkenbodemspieren is een veelvoorkomende oorzaak van deze symptomen. Veranderingen in de zenuwen die de blaas, darm of bekkenbodem regelen, kunnen ook leiden tot verlies van controle. Soms kunnen andere gezondheidsproblemen zoals diabetes, beroerte, de ziekte van Parkinson of multiple sclerose problemen met de blaas- of darmcontrole veroorzaken. Incontinentie betekent elke onvrijwillige of onbedoelde lekkage van urine (wee) of feces (poep).

Incontinentie kan voorkomen bij mannen of vrouwen van elke leeftijd, maar mensen die ouder zijn of een chronisch gezondheidsprobleem hebben, lopen een verhoogd risico. Urine-incontinentie betekent dat iemand per ongeluk urine lekt. Hoewel het iedereen kan overkomen, komt urine-incontinentie, ook bekend als overactieve blaas, vaker voor bij ouderen, vooral bij vrouwen. Problemen met de controle van de blaas kunnen gênant zijn en ervoor zorgen dat mensen hun normale activiteiten vermijden.

Maar incontinentie kan vaak worden gestopt of onder controle worden gehouden. Urine-incontinentie het verlies van blaascontrole is een veel voorkomend en vaak gênant probleem. De ernst varieert van af en toe lekkende urine als u hoest of niest tot een drang om te plassen die zo plotseling en sterk is dat u niet op tijd naar een toilet komt. Incontinentie wordt gedefinieerd als het onvrijwillig lekken van urine uit de blaas.

Incontinentie kan zowel mannen als vrouwen in elke leeftijdsgroep treffen, maar komt vaker voor bij vrouwen en ouderen. Naarmate de bevolking ouder wordt, neemt het aantal mensen met blaascontroleproblemen toe. De kosten van dit probleem zijn persoonlijk, fysiek en financieel, en velen met incontinentie lijden aan sociale verlegenheid, isolatie, slechte gezondheid en zelfs depressie. Urine-incontinentie is het lekken van urine die u niet onder controle kunt houden.

Veel Amerikaanse mannen en vrouwen hebben last van urine-incontinentie. We weten niet precies hoeveel. Dat komt omdat veel mensen niemand vertellen over hun symptomen. Ze schamen zich misschien, of ze denken misschien dat er niets kan worden gedaan.

Hoewel incontinentie- en continentieproblemen een aanzienlijke invloed hebben op de kwaliteit van leven van een persoon, zoeken veel mensen geen hulp. Vijftig procent of meer van de ouderen die thuis of in instellingen voor langdurige zorg wonen, zijn incontinent. Een beoordeling bij een continentiedienst (meestal voltooid door een continentieverpleegkundige) kan u helpen bij het opstellen van een plan om te voldoen aan de individuele behoeften van de persoon voor wie u zorgt. Artsen kunnen medicijnen voorschrijven om incontinentie onder controle te houden, en soms halen ze een persoon af van een medicijn dat incontinentie veroorzaakt of bijdraagt.